- Onder de nieuwe CEO John Donahoe is Nike aan het veranderen van een marketingbedrijf in een techmerk.
- Die transformatie heeft geleid tot het vertrek van bestuurders en ontslagen, maar ook tot een grote stijging van de digitale verkopen.
- Een aantal ingewijden twijfelt aan de ambities en vraagt zich af of Nike niet zijn kracht aan het verspelen is.
In januari 2020, vlak voordat de coronapandemie de wereld overspoelde, kwam John Donahoe aan het roer te staan bij Nike.
De voormalig CEO van eBay en ServiceNow heeft als missie Nike te veranderen van een bedrijf waar marketing op één staat in een techreus. In plaats van verkoop in fysieke winkels wil Nike innoveren om meer producten online en via smartphones te verkopen.
De voordelen van de plannen van Donahoe zijn overduidelijk: Nike kan financieel volop profiteren van het verdwijnen van kostbare tussenpersonen bij de verkoop. Het iconische marketingbedrijf krijgt dan de controle over het volledige proces van hoe klanten schoenen kopen, van de eerste advertentie tot de uiteindelijke aankoop. Tegelijkertijd krijgt Nike cruciale gegevens over klanten om hen op een dieper niveau te kunnen begrijpen.